dilluns, 23 de novembre del 2015

Centralisme: Una visió ruïnosa de l'Estat

Article publicat el passat 14 de novembre de 2015 a El Periscopi (http://elperiscopi.com/centralisme-una-visio-ruinosa-de-lestat/)

El passat dijous El Economista titulava: “La Ministra Ana Pastor hará de Chamartín la terminal 0 de Barajas”. La notícia contemplava fer de l’Estació de Chamartín, un centre aeroferroviari de referència a Europa. Un hub on connectar avions, passatgers i mercaderies. Amb seu, com no, a Madrid. A més d’aquesta reforma, s’informava d’una inversió de 500 milions extra als 500 ja projectats en línies d’alta velocitat.
Cal recordar que la xarxa de comunicacions ferroviàries i, inclús, aèries segueix una estructura radial. Parlant clar: Madrid és el centre. Tot es decideix a la capital i la resta no existim. La majoria de vols internacionals surten de l’Adolfo Suárez Madrid Barajas. Totes les línies importants de trens tenen l’origen a la capital. Per tant, el centralisme no és només una cosa de mentalitat, també és una visió econòmica de l’Estat.
Però és bo aquest centralisme? I és econòmicament viable? No oblidem que existeix un AVE Madrid-Palencia i per contra encara no hi ha un AVE Barcelona-Bilbao. Algú es pot creure que no existeixi un AVE entre dues de les ciutats més productives i turístiques com són Barcelona i Bilbao? O, que tinguem més de 2.000 km de xarxa d’alta velocitat sense connectar la perifèria Mediterrània Múrcia-València-Barcelona?

Increïble, sí. Però cert. Tan increïble com fer AVEs per tot el territori nacional quan ja sabem que són i seran deficitaris. Cohesionen territoris solen dir en la seva defensa, com si aquest fos un sòlid argument per justificar pèrdues milionàries. El Ministeri de Foment fa anys que ha perdut el nord. Sembla curiós però, que tot hagi de passar per Madrid. La capital és santa i sagrada. Corredor Mediterrani? Passa per Madrid? No. Descartat. Fer de Bilbao un port de referència pel nord d’Europa? Descartat. Que l’aeroport que més aporti sigui Son Sant Joan és indiferent, perquè –per si encara no ho heu endevinat– la prioritat sempre serà Barajas. L’Estat està pensat des de Madrid i per a Madrid. Els interessos d’una comunitat marquen el guió de les altres 16, en temes aeris, ferroviaris, portuaris, etc.
Apostar pel centralisme és legítim, però molt costós. Costós i incoherent. Una estratègia que ens porta camí de la fallida, sinó hi hem arribat ja…

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Comparteix

 
Copyright © . 4 Illes en Moviment - Posts · Comments
Tema Dissenyat per Rafel Coll · Patrocinat per Blogger