dilluns, 26 d’octubre de 2015

Palma, Ciutat Anticiclista

A l'hora de parlar de sostenibilitat, ens omplim la boca cantant els avantatges i explicant tot el que hauríem i podríem fer. Però quan és l'hora de passar de les paraules als fets, és quan trobam les majors dificultats. La bicicleta, és un dels transports del futur. Moltes ciutats del nord d'Europa, com Àmsterdam, Copenhague o Dublín, entre d'altres ja en fan un ús molt habitual. Les facilitats que posen les administracions públiques per la seva utilització, juntament a una consciència social, són les claus que fan esdevenir una combinació òptima.

A Palma, sota el mandat d'Aina Calvo, es va instaurar el carril-bici, i es va establir el servei BiciPalma. Semblava que Palma començava a apostar per un transport sostenible. Semblava que, per primera vegada érem pioners en alguna cosa. Semblances, al cap i a la fi. Falses il·lusions. Durant la legislatura Isern, es va suprimir el carril bici de les avingudes i es va potenciar un carril bici pels carrers de ciutat, un model diferent però que alhora ampliava la xarxa.

Em declar ciclista, dels que van a fer feina amb aquest vehicle. Dels que consideren que per moure's dins ciutat, és una eina àgil, útil i, inclús necessària. Però, com volem potenciar el seu ús, si no podem circular per les voreres? Si per anar a la plaça major, he d'anar amb la bici al meu costat i caminant. Si per anar a la meva feina, he de fer una voltera per poder arribar per on 'normativament' correspon.

Em propòs anar a Cort per presentar una iniciativa ciutadana en favor de les bicicletes. Com hi puc anar? Com puc arribar fins a Cort? No hi ha cap carril-bici que hi arribi. A algú se li ocorr alguna idea per arribar a l'Ajuntament de la meva ciutat sense incomplir cap ordenança municipal, cívica ni cap reglament? Com podem dir que potenciam les bicicletes si no podem arribar a cap lloc cèntric amb elles? A partir d'avui, declar Palma, ciutat anticiclista. Digue-m'ho en beu alta: PALMA NO ESTIMA ELS CICLISTES.



I si, els llonguets, homes i dones de Ciutat tampoc volen els ciclistes. Molesten. Van ràpid, embossen i dificulten el pas. Quan la majoria de la gent va a peu, l'estrany és veure un ciclista. Ara, en canvi, vos propòs canviar per un minut la mentalitat. Què passaria si la majoria de la gent del centre de Ciutat anàs a casa seva en bicicleta, anàs a la feina amb aquest transport i fes qualsevol gestió damunt un vehicle de dues rodes? Imaginau-vos, aparcaments de bicicletes, tendes de bicicletes, tallers de bicicletes. Tot un món, un negoci i una indústria davant els nostres ulls. Ara deixau d'imaginar. S'ha acabat. Continuau anant en cotxe del Parc de Ses Estacions fins a la Rotger. Caminau durant 50 minuts per anar a fer feina els matins i, seguiu odiant els ciclistes urbans.

Persones amb una mentalitat diferent. Persones de futur. Que molesten. Que embossen. I que dificulten el pas. O, almenys per ara.




1 comentaris:

  1. Estic completament d'acord amb tu, Sebastià. També jo vaig a la feina amb bicicleta. La bicicleta pública. Però hi ha dies en què m'ho re-penso: Primer, veure si estàn banyades (es dematíns d'hivern, amb la rosada,i no diguem quan ha plogut: he de pensar a dur un pedaç per aixugar-la, si no és impossible agafar-la); després, amb continues aturades per no atropellar la gent que va distreta (hi ha certs punts molt perillosos: la plaça Espanya né's un, i la plaça de l'Olivar un altra, amb entrades i sortides de camions del Mercat a primera hora), i no diguem els casos (encara què escasos, però existents), en que la gent increpa als ciclistes sense motiu. Crec què, el carril d'Avingudes era més encertat, inclòs més segur que algunes vies actuals.

    ResponElimina

Comparteix

 
Copyright © . 4 Illes en Moviment - Posts · Comments
Tema Dissenyat per Rafel Coll · Patrocinat per Blogger